Uwaga: Artykuł wyjaśniający jak napisać white paper ICO nie powinien być traktowany jako porada prawna, a jedynie jako przybliżony, ogólny szablon pokazujący jakie elementy powinny być zawarte w białej księdze. Biorąc pod uwagę fakt, że to pole jest stosunkowo nowe, nadal ustalamy najlepsze praktyki dotyczące tego, co należy uwzględnić w tego typu dokumentach.

 

White paper (biała księga) to podstawowy dokument każdego projektu Initial Coin Offering, który powinieneś stworzyć przed uruchomieniem ICO. Opisuje on szczegółowo techniczne i finansowe aspekty nowego projektu, a jego głównym celem jest pomoc inwestorom w podjęciu decyzji.

Tworząc białą księgę, potrzebujesz nie tylko copywritera, który ma doświadczenie w pisaniu i w prosty sposób objaśni skomplikowane aspekty projektu. Potrzebujesz również specjalistów od technologii blockchain oraz rynku ICO. Osoby te powinny zapoznać się z Twoim autorskim projektem i go zrozumieć oraz poznać model biznesowy.

Praca z profesjonalistami oszczędzi Ci czas i frustrację. Pomoże przygotować białą księgę w taki sposób, aby inwestorzy znaleźli odpowiedzi na większość pytań, jakie przyjdą im do głowy i związane są z Twoim projektem.

 

W tym artykule wymienię najważniejsze pytania, na jakie inwestorzy powinni znaleźć odpowiedź w białej księdze Twojego projektu.

 

1. Jaki jest pomysł/wizja przedsięwzięcia?

Postaraj się prostym językiem opisać, co będzie realizował projekt po zebraniu potrzebnych funduszy. Dlaczego chcesz stworzyć dany produkt lub świadczyć daną usługę? Co chcesz osiągnąć i jakie dać wartości?

 

2. Jaki problem chcesz rozwiązać?

Udowodnij swoim potencjalnym inwestorom, że to, co chcesz wypuścić na rynek, będzie przydatne. Podaj argumenty na to, że świat potrzebuje Twojego produktu. Odpowiedz na pytanie, dlaczego problem, który chcesz rozwiązać jest istotny. Jakie korzyści będą płynęły z Twojego produktu/usługi. Jakie są przypadki ich użycia w świecie rzeczywistym. Dużym plusem będzie posiadanie MVP – minimum viable product, czyli produktu, usługa, programu, oferty, który jest minimalnie gotowa do wprowadzenia na rynek. Pozwoli to wzmocnić Twoją wiarygodność na rynku i wzbudzić zaufanie inwestorów.

 

3. Jeśli masz konkurencję, to czym się wyróżniasz na jej tle?

Jeżeli nie masz konkurencji, to podkreśl również w przekazie marketingowym, że jesteś pionierem na rynku.

Z kolei mając konkurencję o ugruntowanej pozycji na rynku, musisz przedstawić, w czym jesteś od nich lepszy. Kluczowe jest wyjaśnienie, w jaki sposób projekt różni się od projektu konkurencji, w jaki sposób odbiorcy mogą zyskać na swoim pomyśle. Przedstaw również analizę obecnego rynku! Zaniedbanie tych aspektów może sprawić, że inwestorzy będą wątpić, że traktujesz swój projekt poważnie.

Jeżeli nie przedstawisz silnych argumentów, że jesteś lepszy od konkurencji lub Twój produkt zbytnio nie różni się od ich produktu, to nie ma sensu podejmować próby tworzenia własnego ICO. W takiej sytuacji nie przekonasz do siebie inwestorów.

 

4. Czy za Twój przyszły produkt/usługę będzie można płacić tokenami emitowanymi podczas ICO?

Jaką funkcję ma token? Czy jest użytkowy, ma cechy papieru wartościowego, czy jest to może token służący do płatności? Opisz dokładnie funkcjonalność i wymień, czym się różni od innych tokenów w podobnych projektach. Rozpisz też, w jaki sposób będzie można nabywać tokeny, sprzedawać, przechowywać, wymieniać.

 

5. Jaka jest specyfikacja tokena?

Podaj nazwę, skrót tokena oraz nazwę blockchaina, na którym go wyemitujesz. Jaka będzie całkowita liczba tokenów, jaka cena za monetę? Określ dystrybucję, czyli jaki procent zostanie wypuszczony na rynek, ile zostaje dla zespołu, doradców, ile przeznaczasz na program bounty itd.

 

6. Kto należy do zespołu i czy ma odpowiednie kompetencje?

Wymień wszystkich członków zespołu. Każda osoba powinna mieć profil na LinkedIn. Możesz również na landing page’u, poza linkami do profilu na LinkedIn, umieścić odnośniki do profili społecznościowych. Wzmocni to wiarygodność członków. Pamiętaj, że osoby, które zajmują dane stanowisko w projekcie powinny mieć do niego odpowiednie kwalifikacje. O doborze zespołu pisałam w artykule Jak uruchomić własne ICO – 10 podstawowych kroków.

 

7. Czy projekt ma doradców?

Większość projektów ICO posiada znanych influencerów i wybitne osobistości z rynku kryptowalut i technologii blockchain. Nie służy to jedynie celom marketingowym i zwiększeniu zaufania do projektu, ale przede wszystkim do realnej pomocy od doświadczonych osób z branży. Mając takich doradców projekt ma większe szanse na odniesienie sukcesu.

 

8. Jakie są cele w road map?

Wszystkie przedsięwzięcia powinny mieć swój wewnętrzny biznes plan, jak i publiczny road map. Inwestorzy będą oceniać, czy cele w nim wpisane są realistyczne, jak długo masz zamiar realizować projekt i czy jest to według nich za długi okres czy może zbyt krótki. Po zbiórce będziesz rozliczany z realizacji postawionych celów, dlatego też ważne jest dobre oszacowanie czasu, który będzie Ci do tego potrzebny.

 

9. Czy zespół działa legalnie, zgodnie z prawem wybranej jurysdykcji?

Przy obecnym stanie prawnym, starającym się nadążyć za szybkim rozwojem w tym sektorze, bardzo wskazane jest opisanie jurysdykcji ICO i innych kwestii regulacyjnych. Podaj miejsce zarejestrowania spółki, która będzie realizowała ICO. Opublikuj klasyfikacje tokena. Podaj informacje, że działasz zgodnie z polityką KYC oraz AML. Bardziej dociekliwi inwestorzy będą sprawdzać, czy Twój projekt jest zgodny z prawem.

 

10. Jaka będzie dystrybucja zebranego kapitału?

Określ procentowo, na co przeznaczysz zebrany kapitał. Jaka część będzie wydana na realizację projektu, obsługę prawną, wypłaty dla zespołu, marketing itd.

 

Dodatkowe wskazówki jak napisać white paper ICO.

Niektóre projekty są mniej, a niektóre bardziej zaawansowane technologicznie. Nie zwalnia to jednak żadnego z nich do opisania projektu w sposób czytelny i zrozumiały dla przeciętnego inwestora. Źle napisany white paper może poważnie zaszkodzić reputacji projektu, a w wielu przypadkach go zniszczyć. Więc powinieneś opublikować dokument, który obejmuje wszystkie ważne podstawy i robi to w sposób, który interesuje i przyciąga inwestorów.

Z jednej strony musisz pokazać odbiorcom, że jesteś wiarygodnym twórcą projektu, którego warto posłuchać. W związku z tym wybierz odpowiedni język dla Twoich odbiorców, wymagany poziom słownictwa dla dokumentu. Zaprezentuj informacje w sposób bezstronny i dostarcz treści w najlepszy możliwy sposób – jasno, zwięźle, poprawnie językowo i stosownie.

Przykładowo, oczernianie innych firm sprawi, że będziesz małostkowy. Jednak przytoczenie konkurencji z należnym im szacunkiem będzie przemawiać za tym, że rozumiesz branże i położenie, w jakim znajduje się Twoja firma.

Z drugiej strony powinieneś odwołać się do emocji odbiorców. Możesz np. wywołać litość lub współczucie wśród czytających, wywołać oburzenie lub grać na znacznie bardziej złożonych emocjach. Aby tego dokonać, autor dokumentu musi używać sensownego języka z emocjonalnym tonem, który wywołuje uczucia poprzez historie, do których czytelnik może się odnieść. Pomoże Ci w tym doświadczony copywriter ICO&CRYPTO Angels.

W tekście white paper powinny być przytaczane także fakty i liczby. Pokaż, w jakim stopniu ludzie są podatni np. na zagrożenia i stwórz argumenty za bezpośrednim rozwiązaniem tej luki. Użyj także historycznych analogii i cytuj szanowane publikacje i ludzi. Konstruuj również logiczne argumenty, na które czytelnik może tylko odpowiedzieć TAK.

 

Crypto Daria

Daria Gaca

CEO w ICO & CRYPTO Angels

icoangels.pl

 

2018-12-07T10:13:14+00:00
Ta strona wykorzystuje pliki cookie i usługi stron trzecich. Dalsze korzystanie ze strony oznacza zgodę. Zgoda