Jak uruchomić własne ICO – 10 podstawowych kroków

Uwaga: Ten artykuł nie powinien być traktowany jako porada inwestycja lub porada prawna, a jedynie jako przybliżony, ogólny szablon pokazujący proces przeprowadzania wstępnej oferty monetarnej i to, co zainteresowani uczestnicy projektu powinni wziąć pod uwagę podczas jej prowadzenia. Biorąc pod uwagę fakt, że to pole jest stosunkowo nowe, nadal ustalamy najlepsze praktyki dotyczące tego, co należy robić, a czego nie.

Jako doradca ICO każdego dnia dostaję pytania dotyczące całego procesu ICO. Zazwyczaj zgłaszają się do mnie osoby całkowicie nowe na rynku kryptowalut. Przyciągają je do niego ogłaszane w mediach wysokie kwoty zebrane przez inne start-upy. Uznałam więc, że warto opisać ten proces w kilku istotnych krokach i przybliżyć temat przeprowadzania własnego ICO. Ten artykuł jest właśnie dla tych start-upów, które widzą możliwość finansowania swojego projektu, uruchamiając ICO oraz spółek/firm, które słyszały o możliwościach technologii blockchain i chciałyby wprowadzić ją do swojego biznesu, aby powiększyć, usprawnić swój biznes i dostosować się do nowych, innowacyjnych koncepcji technologicznych.

Zacznę od zdefiniowania ICO.

ICO – Initial Coin Offering (Wstępna oferta monetarna) według Investopedii to sposób pozyskiwania funduszy na nowe przedsięwzięcie, które tworzy nową monetę (token). Inwestorzy w zamian za wsparcie projektu podczas zbiórki walutami fiat lub kryptowalutami, otrzymują tokeny emitowane przez projekt ICO. Osoby, które stały się posiadaczami tokenów wierzą, że ich cena wzrośnie po wejściu na giełdę, zapewniając im duży wzrost z inwestycji. Otrzymane podczas zbiórki pieniądze zespół ICO wykorzystuje jako środki do realizacji swoich celów określonych w roadmap, wprowadzenie swojego produktu lub usługi na rynek.

Investopedia podaje również, że „ICO są wykorzystywane przez startupy do ominięcia rygorystycznego i regulowanego procesu pozyskiwania kapitału, wymaganego przez inwestorów wysokiego ryzyka lub banki”. To się jednak zmienia. Coraz więcej jurysdykcji pracuje nad regulacjami, które zakończą w ich państwach uruchamianie ICO na zupełnie nieregulowanym rynku. Dlatego też tak ważne jest wybranie państwa odpowiedniego dla naszego projektu, biorąc pod uwagę przede wszystkim to, czy są już propozycje ustawy oraz jakie podejście mają rządzący do samego ICO, jak i podatników.

 

1. Analiza rynku

Zanim podejmiesz decyzję o uruchomieniu własnego ICO, najpierw przeanalizuj rynek. Powinieneś dowiedzieć się, czy ktoś już zbierał fundusze na rynku ICO z podobnym pomysłem, z jakim Ty chcesz wystartować. Jeżeli okaże się, że masz konkurencję, prześledź ich doczesną drogę oraz przeanalizuj, czy masz szansę z nimi konkurować; porównaj swój pomysł, wykorzystywaną technologię, wartość ostatecznego produktu itd. Znajdź też start-upy podobne do Twojego pomysłu i sprawdź, jak zareagował na nie rynek, czy odniosły sukces i jaką kwotę udało się im zebrać, czy jednak poniosły porażkę. Listę projektów znajdziesz na listingach i ratingach ICO, można tam wyszukiwać projekty według różnych kategorii: zakończone, trwające, nadchodzące. Przeznacz kilka tygodni na analizę rynku.

 

2. Ramy prawne

Wybór jurysdykcji

Wybór odpowiedniej jurysdykcji do przeprowadzenia ICO to jeden z najważniejszych punktów procesu przygotowawczego. Pomogą Ci w tym wyspecjalizowane kancelarie prawne wraz z doradcami posiadającymi kompetencje i doświadczenie prawne w zakresie przeprowadzania ICO oraz przepływów pieniędzy. Technologia blockchain, kryptowaluty, ICO, STO i ETO to bardzo młode branże. Musisz więc upewnić się, że prawnik posiada odpowiednią wiedzę, aby pomóc Ci w tym zakresie. Nie daj się nabrać na usługi za niebagatelne ceny i pustą wiedzę, płać za prawdziwą, rzetelną usługę.

Prawników i doradców prawnych możesz znaleźć również na listingach i ratingach ICO. Bardzo ważną rzeczą jest sprawdzenie oferty i opinii takiej osoby. Następnie skontaktuj się z kilkoma osobami i porozmawiaj o dotychczasowym doświadczeniu w zakresie pomocy prawnej w podobnych projektach do Twojego. Pamiętaj, że jurysdykcja, w której planujesz przeprowadzić ICO, może nie mieć ram prawnych umożliwiających przeprowadzenie ICO lub jest bardzo negatywnie nastawiona do tego typu przedsięwzięć. Warto poszukać jurysdykcji przyjaznej start-upom organizującym tego typu zbiórki.

Klasyfikacja tokena

Opracowując model ICO musisz również zaprojektować model tokenizacji i użyteczności tokena. Do czego będzie faktycznie służył, jakie będzie miał funkcje, przeznaczenia, a może będzie miał cechy papierów wartościowych? Musisz zdobyć wiedzę na temat legalności oferowania swoich tokenów w wybranej jurysdykcji według jasno zdefiniowanej użyteczności czy też przeznaczenia tokena.

Pamiętaj, że nawet jeśli jurysdykcja, w której zorganizujesz ICO zatwierdzi Twój token, możesz nadal być odpowiedzialnym za sprzedawanie swojego tokena obywatelom krajów, w których Twój token byłby uznany za nielegalny. Możesz tego uniknąć wprowadzając system rejestracji KYC i AML. Dzięki nim zablokujesz dostęp do uczestnictwa w Twojej zbiórce obywatelom państw, które uznaje ICO za nielegalne lub wymagają posiadanie licencji bankowej na emisję tokenów.

 

3. Budowanie zespołu

Zespół

Budowanie zespołu jest drugim ważnym zadaniem, bo to właśnie zespół jest filarem całego projektu. Według mnie najlepsze zespoły tworzą osoby z doświadczeniem w branży, której dotyczy projekt; powinny w nim znaleźć się również specjaliści ds. technologii blockchain, marketingu, PR, zarządzania zespołem i biznesem, sprzedaży, nawiązywania partnerstw i szukania potencjalnych większych inwestorów. Zespół powinny tworzyć osoby, które wierzą w jego sukces, produkt czy usługę, która faktycznie przyniesie wartość użytkownikom. Ludzie, którzy go tworzą powinni być mu oddani i mocno zaangażowani w realizację. Dobre dla zespołu jest również wspólne realizowanie projektu w jednym biurze, gdzie można razem fizycznie pracować, bo nie zawsze udaje się wszystko opracować na odległość. Kompetencje wszystkich osób powinny nawzajem się uzupełniać.

Doradcy

Z uwagi na fakt, iż większość lub wszystkie osoby z zespołu nie będą miały żadnej wiedzy na temat rynku ICO i przeprowadzania zbiórek tego typu, warto poprosić o doradztwo osoby związane z tym rynkiem. To mogą być wyspecjalizowane agencje prowadzące usługi w zakresie przeprowadzania ICO czy też influencerzy zajmujący się analizą rynku ICO i doradztwem. Posiadanie doradców pozwoli Wam uniknąć wielu kosztownych błędów, które mogą przyczynić się do porażki projektu.

 

4. White paper

Pierwszy szkic powinieneś napisać Ty wraz z zespołem, bo to jest Twój pomysł i Ty wiesz, co dokładnie chcesz zrealizować. Po sformułowaniu szkicu i opracowaniu przebiegu realizacji projektu oraz sporządzeniu Road map, czas na pomoc specjalistów. Na rynku ICO są osoby, które pomogą Ci dopracować Twój white paper, udzielą opinii, konstruktywnej krytyki i pomogą napisać w prostu sposób niejasne sformułowania. Ponadto na rynku są także osoby, które przeprowadzą audyty dokumentacji i naniosą ewentualne poprawki. Warto skorzystać z ich pomocy, ponieważ biała księga to najważniejszy dokument w całym ICO i dlatego powinien być należycie sporządzony.

W white paper musisz odpowiedzieć na przynajmniej większość pytań, jakie mogą zadać inwestorzy. Twoja księga powinna dobrze uzasadniać, dlaczego używasz w swoim przedsięwzięciu technologię blockchain lub zawierać wyjaśnienie, że używasz jej do emisji tokenów, które sprzedasz, a zebrane fundusze przeznaczysz na realizację projektu, którego produkt czy usługa będzie dawała określoną wartość.

 

5. Landing page

Landing page możesz opublikować, zanim skończysz pisać white paper i inną dokumentację. Po jego publikacji dobrze jest już zacząć  tworzyć szum informacyjny wokół swojego projektu. Twoja strona internetowa jest twarzą projektu. Inwestorzy będą chcieli na niej poznać istotne informacje dotyczące produktu/usługi i jej wartości, zespołu czy specyfikacji tokena. Najlepiej, jeśli zlecisz stworzenie dobrej strony internetowej profesjonaliście, aby strona nie wyglądała jak pierwszy lepszy szablon, który każdy może zrobić w ciągu kilku godzin. Zatrudnij dobrych grafików oraz specjalistów od tworzenia animacji i wyróżnij swoją stronę. Landing page powinien szybko się ładować, przykuwać wzrok i być bezpieczny dzięki dobremu hostingowi i ochronie przed DDoS. Powinien zawierać linki do mediów społecznościowych, kanałów komunikacji i Twojego bloga firmowego, a także odnośniki do profili zespołu na Linkedin.

Bezpieczeństwo strony

Zdarzyło się wiele ataków hakerskich na oficjalne landing page i zastępowanie adresów portfeli. W rezultacie inwestorzy nieświadomie wysłali swoje pieniądze do oszustów. Dlatego konieczne jest dobre zabezpieczenie przed atakami hakerskimi i DDoS, a także atakami typu phishing, które są bardzo częstym zagrożeniem dla każdego projektu ICO.

Tłumaczenia

Jeżeli tworzysz globalny projekt, powinieneś zlecić przetłumaczenie swojej witryny na języki ojczyste odbiorców docelowych

 

6. Smart Contract i zatrudnienie dewelopera

Smart contract musi mieć odpowiednie funkcje, a także być zbudowany w taki sposób, aby mógł bronić się przed atakami, kiedy ktoś próbuje uzyskać do niego dostęp z innych źródeł, niż Twoja strona internetowa.

Musisz być świadomy, że gdy kod smart contractu zostanie opublikowany, nie ma możliwości wprowadzenia jakichkolwiek poprawek. Bardzo ważnym krokiem przed uruchomieniem SC jest przeprowadzenie jego audytu przez zewnętrzną firmę lub indywidualnego dewelopera. Audyt czasami może być droższy niż samo zaprogramowanie kodu. Dlatego też pamiętaj, że dużo kosztowniejsze, problematyczne i źle wyglądające wizerunkowo jest uruchomienie inteligentnej umowy z błędami lub lukami w zabezpieczeniach.

Dewelopera oraz audytora Inteligentnego kontraktu z łatwością znajdziesz na stronie www.freelancer.com. Ponadto platforma ta zajmuje się obsługą płatności, dzięki czemu możesz rozłożyć płatność na raty według zrealizowanych zadań. Do przeprowadzenia audytu kodu polecam jednak wyspecjalizowane firmy.

 

7. Media społecznościowe, komunikatory, blogi, fora

Komunikacja z potencjalnymi inwestorami odbywa się głównie online. Dlatego też każde szanujące się ICO posiada profile społecznościowe, blog, komunikatory i zakładkę na forach tematycznych.

Facebook i Twitter

Część projektów odchodzi od Facebooka i Twittera z uwagi na algorytm, który zaniża zasięgi postów oraz zakazuje reklamy ICO. Mimo wszystko warto mieć profile na tych mediach społecznościowych i także tutaj budować przekaz.

YouTube

Warto założyć również kanał w serwisie YouTube i publikować materiały wideo. Wyjaśniać w nich założenia projektu, wywiady z zespołem, współtwórcami i ekspertami w obszarze Twojego projektu. Ciekawym materiałem będą także relacje z uczestnictwa na eventach i konferencjach branżowych. Polecam również umieszczanie krótkich filmów przedstawiających każdego członka zespołu i jego roli w projekcie.

Komunikatory

Komunikator to podstawowy kanał do nawiązywania relacji z inwestorami. Na przykład, jeżeli nie masz najpopularniejszej aplikacji Telegram, wielu pomyśli, że jesteś amatorem w świecie ICO. Inne popularne aplikacje to Slack i Discord. Duża część inwestorów podejmuje decyzje inwestycyjnie również na podstawie popularności Twojego kanału. Nigdy nie korzystaj z ofert robienia sztucznego tłoku na Twoim komunikatorze, szybko to wyjdzie i odbije się na wizerunku.

Bitcoin Talk

Kolejnym ważnym miejscem do stworzenia obecności jest najstarsze na rynku kryptowalut forum Bitcointalk, z największą liczbą zainteresowanych tym rynkiem. Stwórz tam nowy wątek. Zaangażuj jedną osobę z zespołu, aby regularnie odpowiadała na pytania i wzbudzała zainteresowanie Twoim projektem. Wątek powinien być cały czas aktywny. Powinieneś uzyskać minimum 70 stron konwersacji na tym forum.

Medium i Reddit

To dwa topowe blogi, gdzie ICO publikują treści dotyczące swojego projektu. Powinieneś tworzyć regularnie własne posty na blogach dla swoich odbiorców.

Github

Jest to popularna platforma, na której programiści znajdują projekty i nad nią wspólnie pracują. Opublikuj tam swój inteligentny kontrakt, aby każdy mógł go zobaczyć i ocenić. Udostępnienie kodu podniesie także wiarygodność projektu, udowodni, że jest czymś więcej, niż tylko fajnym pomysłem w white paper.

 

8. Ogłoszenie swojego ICO

W 2018 roku powstało wiele nowych witryn, na których ogłasza się projekty ICO. Niektóre z nich mają system ocen punktowych, inne komentarz i ocenę słowną analityka. Część takich portali realizuje weryfikację postępów w zbiórce funduszy. Listingi i ratingi są bardzo dobrym elementem ogłoszenia swojego ICO. Załóż na kilku najpopularniejszych konto, wypełnij formularze i poddaj się ocenie. W ten sposób znajdzie Twój projekt większa liczba potencjalnych inwestorów.

Kolejnymi dwoma sposobami na ogłoszenie swojego ICO są artykuły sponsorowane i wywiady z mediami branżowymi. Zaliczyć do nich można także nawiązanie współpracy z youtuberami z branży kryptowalut.

 

9. Marketing, reklama, PR

Na wstępie tej części ostrzegam przed korzystaniem z agencji marketingowych, które nie mają doświadczenia w prowadzeniu kampanii na rynku ICO. Inwestorzy na rynku kryptowalut to specyficzna grupa odbiorców i tylko specjaliści wiedzą, jak do niej dotrzeć. Agencje nie mające styczności z tym rynkiem, nie znają nawyków, potrzeb i mediów, z których korzystają odbiorcy, jacy Was interesują.

Istotnym elementem budowy wizerunku jest uczestnictwo w branżowych konferencjach, eventach, spotkaniach inwestorów organizowanych przez zewnętrzne firmy i prywatne osoby. Dla swoich inwestorów też możesz organizować konferencje, zarówno online, jak i stacjonarne, na których przybliżysz swój projekt i cele.

 

10. Rozpoczęcie sprzedaży

Uruchomienie kampanii ICO jest dość czasochłonne i kosztowne. Faza zaangażowania publicznego, czyli okres od pierwszego dużego ogłoszenia projektu do faktycznej publicznej sprzedaży tokenów, zwykle trwa około trzech miesięcy. Czas ten jest często uważany za wystarczająco długi, aby zwrócić uwagę opinii publicznej i wystarczająco krótki, aby opinia publiczna nie zapomniała o projekcie.

Jeżeli zgromadziłeś odpowiednią ilość zainteresowanych inwestorów, możesz rozpocząć sprzedaż swoich tokenów. Sprzedaż tokenów dzielimy na trzy etapy, podstawowe to Pre Sale (Pre ICO) oraz ICO. Coraz częściej twórcy projektów korzystają również z Private Sale.

Private Sale (prywatna sprzedaż), zwana także sprzedażą instytucjonalną, definiowana jest jako sprzedaż tokenów wczesnym inwestorom. Nie jest otwarta dla publiczności i bardzo rzadko jest ogłaszana. ICO podczas takiej przedsprzedaży zwykle mają bardziej rygorystyczne wymagania dotyczące uczestnictwa. Niektórzy twórcy projektu wykonują nawet rozmowy wideo lub wywiady w celu ustalenia, czy inwestor jest zgodny z celami ICO. Bonusy lub rabaty mogą być oferowane zależnie od wysokości wkładu. Instytucje i duzi inwestorzy przystępujący do Private Sale ponoszą największe ryzyko inwestycyjne. Pieniądze z tej zbiórki są zazwyczaj przeznaczane na marketing i rozpoczęcie pracy nad produktem. Jeżeli projekt nie zbierze Soft Capu podczas Pre Sale i ICO Sale, inwestorzy z Private Sale nie mogą liczyć na zwrot zainwestowanej kwoty.

Pre ICO (ICO Presale)

Presale odnosi się do sprzedaży tokenów przeprowadzanej przed główną sprzedażą. Pre ICO ogłasza się i promuje na stronie internetowej, w mediach społecznościowych, na komunikatorach i ewentualnie w reklamie. Stanowi ono dobry środek dla inwestorów, którzy chcą uzyskać wyższy rabat lub premię w stosunku do crowdsale bez  wysokiego ryzyka związanego z udziałem w prywatnej sprzedaży. Różne bonusy i rabaty oferuje się w zależności od tego, jak wcześnie inwestorzy wnoszą wkład i jak jest on duży. W tej ofercie tokenów wymaga się zazwyczaj minimalnej kwoty inwestycji, np. $1000.

ICO CROWDSALE

Główna, publiczna sprzedaż tokenów. Czasami ma kilka nazw, takich jak Token Generation Event (TGE) i Initial Token Offering (ITO). Główna sprzedaż jest szerzej promowana i reklamowana niż przedsprzedaż. Czasami ICO rozbijają ten etap sprzedaży na 3 mniejsze, z o wiele mniejszymi premiami lub rabatami w porównaniu do przedsprzedaży. Różne bonusy i rabaty oferuje się zależnie od tego, jak wcześnie wnosisz wkład i jak jest duży.

Podczas Pre ICO i ICO Crowdsale obowiązuje zasada zwrotu pieniędzy inwestorom w przypadku niezebrania Soft Cap’u.

Po udanej kampanii ICO będzie równie dużo pracy. Poza rozpoczęciem realizacji projektu, będziesz musiał także m.in.:
– pracować nad wprowadzeniem tokena na giełdy,
– aktualizować swoje działania w projekcie,
– prowadzić komunikację z inwestorami,
– zatrudniać nowych pracowników,
– rozwijać swój produkt.

Życzę Ci przemyślanych decyzji i sukcesu w przeprowadzeniu własnego ICO.

W razie pytań zapraszam do kontaktu info@icoangels.pl

 

Crypto Daria

Daria Gaca

CEO w ICO & CRYPTO Angels

icoangels.pl

2018-12-07T10:34:01+00:00
Ta strona wykorzystuje pliki cookie i usługi stron trzecich. Dalsze korzystanie ze strony oznacza zgodę. Zgoda